Nachtdiensten verstoren het natuurlijk ritme van werknemers. Dat heeft gevolgen voor de gezondheid. Zo kan er stress ontstaan, chronische vermoeidheid, concentratieproblemen, overgewicht, depressies of verminderde alertheid.

Schadelijke gevolgen nachtdiensten beperken

Om de nadelige gevolgen van nachtdiensten voor de gezondheid zo veel mogelijk te voorkomen kunnen werknemers:

een kort dutje (maximaal 20 tot 25 minuten) doen tijdens de nachtdienst (uiteraard in overleg met de andere werknemers en leidinggevenden). Langer slapen heeft geen zin omdat de werknemer dan in een diepe slaap terechtkomt en minder fit zal zijn.in hun vrije tijd regelmatig bewegen en tijd doorbrengen met familie en vrienden, gebruik van koffie, alcohol en sigaretten zo veel mogelijk vermijden, activiteiten goed op elkaar afstemmen en niet te veel hooi op de vork nemen.zorgen voor een optimale rust door niet te gaan slapen met een volle maag, natuurlijke middelen als warme melk met honing of kruidenthee te drinken voor het slapengaan en gemiddeld 7,5 uur per keer slapen.proberen zo veel mogelijk ritme te houden in hun roosters en niet te veel te schuiven met de arbeidstijden.regelmatig en gezond eten: eerste maaltijd om 18:00 uur (avondeten), tweede maaltijd om 01:30 (lunch) en derde ‘maaltijd’ (snack) eten rond 05:00 uur om de dip tegen te gaan en een licht ontbijt om 07:30 uur. Suiker en vet zal het lichaam ’s nachts nauwelijks verteren en deze voedingsmiddelen zijn dus extra ongezond!