De afgelopen jaren schommelt het aantal ernstige ongevallen met heftrucks zo rond de 120 per jaar. 1998 en 2010 waren de minst slechte jaren met net iets meer dan 100 incidenten. Tot nu toe was 2008 het jaar met de meeste ongelukken: ruim 160 waarvan acht met dodelijke afloop – ook dat is meer dan normaal. De kans is groot dat dit negatieve record dit jaar wordt verbroken. Alleen al in de eerste zeven maanden kwamen 95 ongevallen met heftrucks aan het licht, zo blijkt uit de jongste cijfers van het Ministerie van SZW.’Opleidingen  zijn lege huls’ Eerder dit jaar stelde de Kamerleden Attje Kuiken en John Kerstens namens de PvdA vragen aan minister Lodewijk Asscher over dit onderwerp. In hun ogen zijn de huidige opleidingen vaak een lege huls. De minister heeft belooft in gesprek te gaan met de brancheorganisaties hierover. Kuiken is tevreden met die toezegging, maar evengoed teleurgesteld dat de minister blijkbaar toch onvoldoende signalen ontvangt vanuit de branche.

‘Terug naar de ouderwetse inspecteur arbeid’ Anton van Loon, directeur BMWT, is blij met de hernieuwde aandacht voor het onderwerp. Hij is geschrokken van de jongste cijfers over het aantal ongevallen. “Het aantal keuringen van heftrucks is het laatste half jaar met drie procent gestegen. Dan denk je dat is positief, de bedrijven zijn bereid te investeren in veiligheid. Maar die investering vertaalt zich niet in minder ongevallen en dat is zorgelijk.” Van Loon pleit voor betere controle op het aanbod vaardigheidstrainingen en op de competentie van de opleiders: “We moeten terug naar de ouderwetse inspecteur arbeid. Ga handhaven.”

De oproep van Van Loon vindt geen gehoor bij de overheid. Een woordvoerder van minister Asscher laat desgevraagd weten: “Het is de verantwoordelijkheid van de betreffende werkgever om een goede training te regelen voor zijn werknemers. Bij veiligheid draait het eerder om bewustwording dan om handhaving.”

Beunhazen bestrijden, maar niet met wetgeving Daniëlle Gevers Deynoot, beleidsadviseur van EVO, zegt dat de oorzaak van de ongevallen een combinatie van factoren is. “Er is geen gebrek aan het aantal initiatieven om ongelukken met heftrucks te reduceren, maar aan verantwoordelijkheid van de mensen zelf, uitzendbureaus en werkgevers. Het is niet moeilijk om ideeën in de praktijk toe te passen, maar het gebeurt niet of te weinig, omdat de prioriteit ontbreekt.”

Zij betwist dat opleidingen voor heftruckchauffeurs een ‘lege huls’ zijn. Volgens haar is de afgelopen jaren door Gezond Transport en EVO genoeg ondernomen om werkgevers bewust te maken van de noodzaak van veiligheid in hun magazijnen. “Als ze zich daar aan houden, worden de slechte opleiders buiten de deur gehouden. Nieuwe wetgeving of certificering is niet nodig. Beter is als de inspectiedienst let op het feit of bedrijven rekening houden met de gestelde criteria.”

Marinka de Groot van Gezond Transport en projectleider van de campagne HeftruckHelden pleit wel voor strengere eisen. “Er zijn helaas beunhazen actief, dat zou niet zo moeten zijn. Richtlijnen zijn dan ook gewenst. Op de website HeftruckHelden.nl hebben we daarom criteria staan waaraan goede opleiders en opleidingen zouden moeten voldoen.” Hoewel Gezond Transport pleit voor goede opleidingen met bekwame opleiders, ziet de organisatie geen heil in verplichte wetgeving, zoals een rijbewijs. “Dat is een stap te ver.”

Bron: Logistiek.nl