Jaarlijks vallen er naar schatting 50 à 60 verkeersdoden tijdens het werk. En nog eens 750 werknemers belanden met verwondingen in het ziekenhuis. Verkeersveiligheid krijgt te weinig aandacht in het arbo-beleid van bedrijven.

 

In het buitenland wordt dit al serieus opgepikt door werkgevers. Navolging zal zonder meer mensenlevens schelen.

 Vandaar dat TNO zelf op basis van Nederlands en buitenlands onderzoek, bedrijven een handreiking zal doen om de veiligheid onderweg te verbeteren.

Maar liefst een derde van de verkeersongelukken gebeurt tijdens het rijden van en naar vergaderingen en klanten of tijdens goederenvervoer. De meeste slachtoffers van een ziekenhuisopname reden in een personenauto (38%).


 Hoewel er in Nederland niet eenduidig onderzoek is gedaan naar de relatie tussen ongevallen en verkeer, heeft TNO onderzoeken geïnventariseerd en daaruit conclusies getrokken.


 

Bestelbusjes

Vrachtwagenchauffeurs worden in de top 3 van het meest riskante beroep gevolgd door politie en brandweer, en postbezorgers. Loodgieters en fitters staan op een gevaarlijke vierde plaats. De bestelauto’s en -busjes waar zij mee rondrijden zijn betrokken bij bijna één op de vijf verkeersongevallen tijdens het werk.

Werkgevers kunnen met enkele simpele maatregelen de veiligheid al flink verbeteren. De vruchten die dat afwerpt, reduceren niet alleen de kosten die verkeersongelukken met zich meebrengen, zij beperken eveneens imagoschade.

 

Vier eenvoudige maatregelen

In het buitenland is goede ervaring opgebouwd met vier eenvoudige maatregelen:

  1. Het regelmatig testen van de ogen is er één van. Goed zien is essentieel in het verkeer. Mensen komen vaak jaren niet bij de opticien.
  2. Bied medewerkers een cursus ‘Het nieuwe rijden aan’. Ook nog goed voor het milieu.
  3. Wees kritisch in de selectie lease- en bedrijfsauto’s. Medewerkers kiezen vaak voor het leuke of snelle, dus maak een selectie van veilige en degelijke auto’s om uit te kiezen.
  4. Geef medewerkers ook korting op controlebeurten. Dat voorkomt ellende onderweg.

 

Vermoeidheidsmanagement

Transportbedrijven doen er goed aan om vermoeidheidsmanagement in te zetten. Dat houdt de chauffeur fit zowel qua gezondheid als alertheid. En als een bedrijf ook nog eens de bereidheid toont om een frisse chauffeur in te zetten als een collega onderweg meldt moe te zijn, is er helemaal veel gewonnen.