Een overname roept altijd vragen op. Aan wie kunnen deze vragen beter gesteld worden dan aan de nieuwe directeurs? Derek Smith en Jeroen Schoolmeesters van DEKRA vertellen over de ontwikkelingen, toekomstplannen en veranderingen voor Arbo Support, a DEKRA Company.

Kunnen jullie jezelf voorstellen?

Smith: “Ik ben Derek Smith. Ik woon in Aberdeen, Schotland. Ik heb ervaring in diverse industrieën, maar vooral de olie- en gasindustrie. Drie jaar geleden werd het bedrijf waarvoor ik werkte overgenomen door DEKRA. Momenteel ben ik werkzaam als Managing Director van DEKRA Organisational Reliability. Daarnaast ben ik aangesteld als Managing Director van Arbo Support.”

Schoolmeesters: “Mijn naam is Jeroen Schoolmeesters. Ik ben ooit begonnen als consultant en toen na diverse management- en director functies meer dan twee jaar geleden begonnen bij DEKRA. Nu heb ik sinds juli een dubbele functie; enerzijds Director Sales & Operations bij Arbo Support en anderzijds Vice President bij DEKRA Organisational Reliability.”

Wat zijn jullie taken bij Arbo Support, a DEKRA Company?

Smith: “Momenteel is mijn belangrijkste verantwoordelijkheid het integreren van Arbo Support in DEKRA. Dat doe ik samen met het Arbo Support-team. We zorgen ervoor dat Arbo Support en DEKRA elkaar begrijpen en vertrouwd raken met elkaar, zodat we productief kunnen samenwerken. Door onze kennis en ervaring uit te wisselen, kunnen we klanten de beste oplossingen bieden. Dit integratietraject duurt ongeveer een jaar.”

Schoolmeesters: “Mijn taken liggen op het gebied van Sales & Operations. Dat betekent dat ik met Arend, Bart en Vincent van Arbo Support samenwerk richting de klant toe. Daarnaast houd ik me bezig met projectbegeleiding, compleet met klanttevredenheid, oplevering en groei. Ik zal ook samen met het Arbo Support-team in kaart gaan brengen waar onze klanten behoefte aan hebben, zodat we hen in de toekomst nog beter kunnen ondersteunen.”

Wat maakt jullie werk zo leuk?

Smith: “Ik houd van reizen, het bezoeken van meerdere landen. En ik haal veel voldoening uit het zien groeien van een onderneming en de mensen daarbinnen. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat we jonge, getalenteerde mensen de mogelijkheid geven om hun vaardigheden te ontwikkelen. Veel te vaak laten we hen na hun opleiding precies doen wat wij ook gedaan hebben. Zonde, want ervaren mensen kunnen net zoveel leren van pas afgestudeerde professionals als andersom.”

Schoolmeesters: “De interacties met onze klanten, teams en mensen. De talenten binnen onze organisatie en de impact die we realiseren met onze klanten op het gebied van veiligheid, productiviteit, kwaliteit en reliability. We doen het allemaal samen.”

Wat onderscheidt DEKRA van concurrenten?

Smith: “De missie van DEKRA is heel simpel: we willen de wereldwijde partner voor een veiligere wereld zijn. DEKRA’s experts werken aan het verbeteren van de veiligheid in de drie belangrijkste gebieden van het leven: in het verkeer, op het werk en thuis. DEKRA wil echt samen met klanten werken aan een veiligere werkplek. In tegenstelling tot andere organisaties heeft DEKRA geen bankiers en aandeelhouders. Hierdoor wordt de winst altijd geïnvesteerd in een veiligere wereld door investeringen in onder andere technologie.”

We willen de wereldwijde partner voor een veiligere wereld zijn.

– Derek Smith

Schoolmeesters: “DEKRA is een partij die echt safety in al haar facetten als core business heeft. Er zijn weinig andere bedrijven met dezelfde core business die meer dan 44.000 medewerkers hebben en een omzet draaien van meer dan 3 miljard. Onze winst wordt bovendien direct weer geïnvesteerd in innovaties en groei van onze organisatie. Zo blijven we vooroplopen in de oplossingen die we aanbieden, vandaag en in de toekomst. En werken we aan onze visie om tegen 2025 de globale partner te zijn voor een veiligere wereld.”

Wat voegt Arbo Support toe aan DEKRA?

Smith: “Arbo Support heeft een goede reputatie binnen Nederland. Dat was belangrijk. En Arbo Support en DEKRA vullen elkaar mooi aan. We versterken elkaar. Daardoor ontstaat een win-winsituatie voor alle partijen. Voor de Arbo Support klanten, voor de medewerkers van Arbo Support die meer ontwikkelingsmogelijkheden krijgen en voor DEKRA zelf.”

Schoolmeesters: “In de Nederlandse markt was een blank spot voor een bedrijf met een uitgebreid portfolio rond safety consultancy. Eén bedrijf waar klanten terechtkunnen met al hun vraagstukken rondom veiligheid op strategisch, tactisch en operationeel niveau. DEKRA zelf had op dat gebied vooral medewerkers op strategisch niveau, maar door samenvoeging met de talenten van Arbo Support hebben we nu een sterke footprint gekregen binnen de Beneluxmarkt. Daardoor kunnen we klanten zeer gedegen oplossingen op diverse vlakken aanbieden. En natuurlijk een veel bredere waaier van mensen die we kunnen inzetten op verschillende projecten en uitdagingen bij klanten.”

Wat verandert er voor Arbo Support-klanten?

Smith: “DEKRA is een partner die veel meer services aanbiedt en echt iets kan bijdragen aan de doelen en richtlijnen van het bedrijf. Zowel op veiligheidsgebied als op andere vlakken. We kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij producttesten, trainingen op allerlei gebieden, process safety en nog veel meer. Kortom: klanten krijgen de aandacht en expertise die ze van Arbo Support gewend zijn, aangevuld met de bredere, wereldwijde mogelijkheden van DEKRA.”

Schoolmeesters: “De klanten houden hun vaste contactpersonen. Dat verandert niet. Net als de kwaliteit, snelheid en service. Wel krijgen klanten een partij die nog meer mogelijkheden biedt om hun bedrijf naast veiligheid op meerdere vlakken naar een hoger niveau te tillen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bedrijfscultuur, leiderschap, kwaliteit en productiviteit. DEKRA blijft bovendien toekomstgericht innoveren. Daardoor presteer je niet alleen vandaag goed, maar kom je samen met ons in een continu verbeterproces zodat je ook in de toekomst goed blijft presteren. We willen telkens de noden van onze klanten zo goed mogelijk leren kennen en oplossingen op maat bieden.”