In Zeeland wordt hard aan de weg getimmerd. Zowel de Tractaatweg als de Sloeweg gaan van enkelbaansweg naar twee keer twee rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen. Het verkeer moet te allen tijde kunnen doorrijden. Een ambitieus project met veel veiligheidsaspecten en een duidelijke doelstelling: nul incidenten. Arbo Support ondersteunt opdrachtgever Tractaatweg BV om dat doel te behalen.

Thijs Gilde is aangesteld als General Manager van de tijdelijke overheidsonderneming Tractaatweg BV. Twan Kloosterman van Arbo Support is als veiligheidskundige betrokken bij het project. Gilde: “We hebben interviews gehouden met meerdere kandidaten. Daar is Twan uitgekomen als de veiligheidskundige voor deze twee projecten, door zijn kennis en proactieve houding.” Kloosterman wordt ook wel veiligheidscoach genoemd. Gilde: “We willen dat het hele team verantwoordelijk is voor veiligheid. Twan is één dag per week aanwezig. De overige dagen moet de rest van het team het oppakken.”

Stapje extra

Tractaatweg BV heeft een duidelijke visie. Gilde: “Wij leggen de focus op veiligheid. Volgens ons is er een relatie tussen veiligheid en kwaliteit; als de veiligheid op orde is, dan is de kwaliteit vaak ook goed. We hebben de ambitie om het veiligheidsbewustzijn van alle betrokken partijen in de keten op zo’n niveau te hebben, dat we het doel van nul incidenten behalen. Om dat te bereiken, zetten we een stapje extra naast de wettelijke zorgplicht die wij als opdrachtgever hebben.”

Instrumenten

Dat stapje extra begon al in de aanbestedingsfase, waar veiligheid deel uitmaakte van de kwaliteitsbeoordeling. Maar er is meer. Gilde: “We hebben een incentive ingesteld. Deze prestatiebeloning wordt uitgekeerd als de aannemer veilig werkt. Het bestaat uit een beloning voor de aannemer en een groepsbeloning voor de medewerkers, zoals een pan erwtensoep op het werk of een zaklamp. Naast onze toezichthouders maakt Twan als veiligheidskundige elke week een ronde. Daarnaast doen we samen met de aannemer wekelijks een veiligheidsronde in wisselende samenstelling. Er wordt dus door verschillende projectmedewerkers op verschillende momenten op veiligheid getoetst. Daar maken we een rapportage van waarin alle bevindingen bij elkaar worden opgeteld. Dat bepaalt of er een beloning komt of niet. We maken dit ook zichtbaar in een poster die weergeeft wat de veiligheidsprestatie is. Door de aannemer en de medewerkers te belonen voor de goede veiligheidsprestatie, proberen we het veiligheidsbewustzijn op alle fronten te versterken.”

Het project Tractaatweg is begin 2017 van start gegaan en is naar verwachting voorjaar 2019 klaar. De Sloeweg zal in het najaar van 2019 gereed zijn. Gilde: “We liggen goed op schema, dus we verwachten de projecten binnen de afgesproken planningen te realiseren.”