Ondanks dat mensen vrij weinig aan het weer kunnen doen als ze een auto besturen, zijn ze niet volledig overgeleverd aan de weergoden. Hier een aantal cruciale tips om jezelf veilig van A naar B te verplaatsen bij gladheid.

Niet met de auto
Een open deur. Zie je op de verschillende verkeers- en weersites dat het bar en boos is op de weg, overweeg dan je reis uit te stellen. Wel zo veilig, en het kan zomaar uren bibberen in een file schelen.

Met de fiets?
Ga je op de fiets? Tip van de fietsersbond: zet je zadel wat lager, dan kun je makkelijker bij de weg. De fietsersbond heeft meer tips voor de diehards die de sneeuw trotseren.

Nog voordat je vertrekt…
Als je er toch voor kiest om met de auto te gaan, wees dan op z’n minst voorbereid. Het is verstandig om een aantal spullen in de auto te hebben zodra er sneeuw valt. Denk daarbij aan eten en drinken, warme kleding of deken, een zaklantaarn, een volledig opgeladen telefoon met eventueel nog een powerbank, startkabels, een schep, een ijsschraper en wat grind of zand.

Anticipeer: kijk verder vooruit
Zit je eenmaal achter het stuur: Kijk zo ver mogelijk vooruit. Anticiperen op wat er ver voor je gebeurt, is broodnodig tijdens listige weersomstandigheden. Dit gaat beter als je voldoende afstand houdt. Dat is tevens de volgende tip.

Correcte verlichting
Het is sowieso verstandig om met verlichting aan te rijden zodra er sneeuw valt. Het is daarbij wel belangrijk dat je alleen bij hoogste uitzondering je mistverlichting gebruikt. Zodra het zicht minder dan 100 meter is, kunnen mistkoplampen aangezet worden. Lastig in te schatten? Zodra je de achterlichten van de auto voor je niet meer ziet, dan is het verstandig om deze verlichting aan te zetten.

Winterbanden: geen ultieme oplossing
Ik heb winterbanden, dus ik kan lekker doorrijden. Niet dus. Want winterbanden verhogen natuurlijk de grip en dus ook de wendbaarheid, maar tot op beperkte hoogte. Je zal nooit zoveel grip hebben als op een zomerse middag. Het verlagen van de bandenspanning maakt dit niet beter. De winterband heeft al van zichzelf een iets zachter oppervlak en het verlagen van de aangeraden bandenspanning ontneemt je van stabiliteit.

Trek rustig op
Te snel optrekken vanuit stilstand kan soms tot flinke glijpartijen leiden. Zeker als er een flinke laag sneeuw ligt. Dan bestaat zelfs de kans dat je de auto juist dieper ingraaft. Wegrijden in de tweede versnelling biedt een oplossing, maar rustig je koppeling op laten komen in de eerste versnelling werk even goed.

Rem flexibel: soms hard of juist helemaal niet
Afhankelijk van de leeftijd van je auto, heeft die een antiblokkeringssysteem (ABS). Is dat zo, dan werkt volledig intrappen van de rem het best, want dan functioneert het systeem. In het geval van een noodstop wordt dit juist wel aangeraden. De technologie bepaalt je remdosering.

Bij een auto zonder ABS is gedoseerd het rempedaal intrappen juist verstandig. Dat vergt wel enige ervaring. Daarom is het niet onverstandig om ermee te oefenen in een niet gevaarlijke situatie, zoals op een loodrechte weg waar geen ander verkeer is.

Geleidelijk sturen
Klinkt logisch, maar ga niet in volle vaart door de bocht. Ook remmen in bochten is een verhaal apart. Dit leidt vaak tot het verlies van grip. Gas loslaten en grip houden is dan vaak beter terwijl je bijstuurt. Geleidelijke bewegingen zijn het beste. Het liefste rem je al voor de bocht en geef je pas gas als je de bocht uitkomt.

Slipcursus
Niet voor nu, maar voor later deze winter. De doorgewinterde chauffeur heeft natuurlijk ook een tegenhanger. Vooral onervaren jonge bestuurders lopen een risico op de weg met dit weer. Inzicht is er wel, maar beperkt. Het is een kwestie van er bewust mee omgaan, de een doet dat meer dan de ander. Toch is rijden in zulke omstandigheden de enige manier om het daadwerkelijk te leren. “Eigenlijk zouden alle jongeren verlicht een slipcursus van een dag moeten doorlopen als een onderdeel van het lessen.”