In het Rotterdamse havengebied botsten op 13 april 2012 rond half elf in de morgen twee goederentreinen frontaal op elkaar. Bij de botsing raakte een van de drie machinisten lichtgewond. Beide locomotieven raakten zwaar beschadigd, evenals een deel van de 48 wagons. Het ongeval vond plaats op het hoofdspoorwegennet en de directe schade aan het materieel en de infrastructuur bedroeg meer dan twee miljoen euro. Daarmee valt het ongeval formeel onder de onderzoeksplicht voor ernstige spoorwegongevallen die in de Rijkswet Onderzoeksraad voor Veiligheid is opgenomen. Direct na het ongeval is de Onderzoeksraad gestart met een onderzoek. Parallel daaraan is het ongeval ook onderzocht door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Het verkennende onderzoek van de Onderzoeksraad heeft langer geduurd dan gebruikelijk vanwege het gelijktijdige onderzoek naar de treinbotsing bij Westerpark, die op 25 april 2012 plaatsvond. Op grond van het verkennende onderzoek is de Onderzoeksraad tot de conclusie gekomen dat van aanvullend onderzoek door de Onderzoeksraad geen wezenlijk andere inzichten te verwachten zijn dan die in het inspectierapport beschreven zijn. Om die reden heeft de Raad besloten het onderzoek stop te zetten.

De bevindingen van de Onderzoeksraad zijn samengevat in een beknopt rapport dat vandaag is gepubliceerd op de website van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

De Inspectie Leefomgeving en Transport concludeerde in haar onderzoek dat de treinbotsing op de Maasvlakte is veroorzaakt doordat de treindienstleider per ongeluk op hetzelfde spoor twee treinen toeliet die in tegengestelde richting reden. De Inspectie meldde bij de publicatie van het onderzoek dat deze fout kon gebeuren doordat ProRail de veiligheid van het treindienstleidingsproces in dit gebied onvoldoende had geborgd. In dit gebied werden de wissels lokaal bediend en stonden niet overal seinen. Het veiligheidszorgsysteem van ProRail schoot hierin tekort. ProRail heeft inmiddels maatregelen genomen om dergelijke incidenten te voorkomen. Het treindienstleidingsproces is verbeterd en dit jaar wordt het niet-centraal bediend gebied op de Maasvlakte opgenomen in het centrale beveiligingssysteem.